Acer
Автор: Диляна Георгиева

Александър Димитров

за ефекта на облачното време, светлината и изобретяването на очила за бодрост

Винаги се чувствам страшно горда, когато чуя, че българин е изобретил, измислил, предложил или направил нещо нечувано и ново за света. Вярвам, че българската жилка е много специална и никой не може да ме убеди в противното. Представяте ли си, че е възможно да носите в джоба си… слънце? Да, възможно е. Слънцето са очилата AYO, които излъчват светлина и ни помагат да регулираме нивото на хормоните си по естествен път или с други думи – да се чувстваме бодри и жизнени. Изобретени са от двама приятели – Александър от България и Бранислав от Сърбия. Александър е млад, висок, атлетичен и изключително интелигентен мъж, с когото разговорът е приятна разходка из спомени, изобретения и планове за бъдещето. Любимата му детска книга е „Джонатан Ливингстън Чайката“ на Ричард Бах. Знам, че тази книга се харесва от хора, разбиращи, че в живота има нещо повече от нещата, които виждат очите. Александър е роден в град Плевен и в училище най-много му се отдава алгебрата. Въпросът, който живо го интересува като малък, е: „Колко е голям светът?“ Привлича го неизвестността и винаги търси приключението и предизвикателството. Плувал е в дълбоки води и предпочита да излиза извън зоната си на комфорт. Днес въпросът, който си задава, е: „От какво има нужда светът?“

Действие, преобладаващо облачно време и трети фотопигмент в окото

„Като всяко дете и тийнейджър, обичах да прекарвам времето си навън с приятели и в различни компании. Обичах също да спортувам или по-скоро имах нужда да спортувам. Правех го всеки ден. Понякога се стигаше и до крайности. На 13 години започнах да ходя на фитнес и в продължение на 5-6 години ходех всеки ден, докато не опознах други спортове. Обикновено, когато се захвана с нещо, не го пускам, докато не извлека максималното от него.“

Повечето деца са мечтатели. Ако са момчета, най-често си представят космос, пожарни коли или полицейски екшън сцени. Александър споделя, че не е имал конкретна мечта. Оставял се на течението да го води и каквото си решавал, го правел. Обичал директно да действа. Завършва средното си образование в математическата гимназия в Плевен. Висшето му образование преминава през доста академични институции, включващи бакалавър в УНСС, Еразмус програма в Берлин, магистърска програма в университета „Еразмус“, Ротердам, а между тях най-различни предприемачески и финансови курсове във водещи световни университети в Лондон, Бостън и Калифорния.

„Записах магистратура „Предприемачество“ в Холандия, защото знаех, че трудно ще се впиша в корпоративния свят. Основни вдъхновители да се насоча към този професионален път бяха лятната предприемаческа програма (Summer Entrepreneurship Program, организирана от фондация „Америка за България“ и Института за международно образование), както и мой преподавател в Берлин, дошъл от САЩ, за да развива бизнес в немската столица. Когато записах магистърската програма, нямах конкретна идея, която исках да развивам, но бях сигурен че ще започна нещо мое по време на програмата.“

Горя от желание да разбера как се е родила идеята за очилата AYO. Александър ми разказва, че с тогавашния му колега от университета и сегашен бизнес партньор – Бранислав, започват да мислят за слънцето, главно заради преобладаващото облачно време, краткия ден и недостатъчните слънчеви бани – толкова характерно ежедневие за Холандия и други държави на север. Двамата много добре знаят колко положително се отразява един слънчев ден на тонуса и до какво води липсата на светлина. Прочитат доста изследвания и научни обосновки за ефекта на светлината върху човешкото тяло и разбират колко голям потенциал има тяхното намерение да създадат продукт, насочен към поддържането на добър тонус и жизненост. Идеята за очилата хрумва първо на Бранислав и започват заедно работа по нея още по време на магистратурата. Кръщават продукта си AYO (АЙО). Името е с африкански произход и означава „щастие“ и „радост“. Впоследствие научават за бизнес състезание за стартиращи идеи в Ротердам и участват. Тогава създават своята компания Novalogy.

„Очилата AYO са едно преносимо слънце, което ни помага да регулираме нивото на хормоните си по естествен път. Преди повече от 10 години, изследователи, едновременно от Оксфорд и Харвард, успяват да докажат, че в окото се съдържат не два, а три фотопигмента – един, който ни помага да разпознаваме цветовете, друг, който ни помага да разпознаваме черно и бяло, и трети, който ни помага да регулираме нашия биологичен часовник. Изследователите откриват именно този трети фотопигмент, наречен меланопсин, и доказват положителния ефект на светлината.

След като един човек носи очилата AYO за повече от 20 минути, светлината, която те излъчват, бива абсорбирана от нашия пигмент меланопсин, а той от своя страна изпраща сигнали до мозъка ни, че е необходима регулация на хормоналния ни баланс. Това, което се случва, е потискане на хормона мелатонин (който ни помага да заспиваме) и по този начин се чувстваме по-бодре и по-тонизирани.“

Научавам, че мобилното приложение е главният мозък на AYO системата. С помощта на сложен алгоритъм за разбиране на определени биологични показатели за всеки човек, мобилното приложение контролира и помага на потребителя да използва продукта по правилен начин. Дали очилата ще се използват, за да се адаптираме по-бързо към друга часова зона, за да ставаме по-лесно сутрин, за по-добър сън или за справяне с липсата на енергия, когато навън няма достатъчно слънчева светлина – всичко се изчислява от мобилното приложение. Времето на използване е от изключително значение за правилния ефект на очилата.

„AYO е продукт, който може да ни бъде полезен по много начини. Ако пътуваме често надалеч (както правят над 100 милиона души годишно), АYO може да ни помогне с по-бързото адаптиране към новата часова зона. Ако пък ставането в понеделник сутрин ни е трудно, защото сме били активни през уикенда, AYO ще ни помогне да се събудим по-лесно и да променим биологичния си часовник. Интересно е, че огромна част от хората в северните държави използват ежедневно различни продукти, като светлинни кутии например, за справяне с краткия ден и липсата на светлина през зимата.“

300% доверие и коя е най-успешната българо-сръбска комбинация

Разработването на технологията продължава вече повече от 2 години. Комбинирането на хардуер и софтуер в един иновативен преносим продукт отнема доста време и усилия, като преминава през множество тестове, грешки, подобрения и фази. Александър и Бранислав никога не са обмисляли да се отказват. Просто не е имало такъв вариант. От самото начало знаят колко голям потенциал има това, което разработват и какво искат да постигнат. Всичко е въпрос на време, постоянство и упоритост.

Проектът е финансиран чрез краудфъндинг. Момчетата качват AYO на платформата Indiegogo през май 2015 г. Официалната част от кампанията продължава 40 дни. След края ѝ, те са финансирани с близо 200% от целта от $50,000, а самата цел е достигната през първите 48 часа. В момента AYO е все още на платформата и е близо 300% финансиран. Вече имат поръчки от 750 човека от над 60 държави. Те ще са първите, които ще опитат изобретението AYO и неговото действие. Има и първи мнения от тестване на продукта.

„Обратната връзка най-често се изразява в няколко направления. Първоначално се усеща моментален ефект на ободряване след 20-30 минути ползване на очилата. Впоследствие става промяната на биологичния часовник. Повечето хора използват някой от нашите прототипи, за да се справят с джет лаг при далечно пътуване. Случвало се е хората да не изпитват джет лаг още на втория ден след използване на очилата, когато са пътували между САЩ и Европа (прекосявайки между 6 и 9 часови зони). А е доказано от НАСА, че обикновено тялото се адаптира с по една часова зона на ден.“

Ядрото на екипа на AYO в момента се състои от 6 човека – трима основатели и трима колеги, комбинация от чудесно сработили се българи и сърби. Естествено, към екипа могат да се причислят и хардуерните и софтуерни инженери, отговорни за различни части и процеси от продукта, научните съветници, както и инвеститорите от фонда Eleven. Всички ги свързва страстта по иновациите и това да разработят продукт, който да помогне на много хора да се насладят на живота още повече.

„Разбрах и се убедих, че по-важно от екипа няма. Винаги успяваме да се справим задружно с каквото и да било. И разбира се, постоянството и упорството помагат в най-трудните ситуации.“

За България, светлината и мечтите

„Производството на AYO ще бъде изнесено в Азия, но бизнесът е базиран в България. Една от основните причини за това са нашите инвеститори от Eleven, които бяха от първите, повярвали в начинанието ни. България, както и Източна Европа като цяло, е чудесно място да се стартира бизнес начинание, насочено към глобалния пазар, защото предоставя множество технически грамотни и достъпни кадри, които са крайно необходими за всеки бизнес в днешно време.“

Толкова много светлина и позитивизъм излъчва Александър, че няма как да не го попитам какво за него е светлината. Усмихва се и изрежда онези магични думички, които зареждат, окриляват и оздравяват:

сила, енергия, вълнение, ентусиазъм, вдъхновение, оптимизъм и ново начало.

„Като компания, която още с раждането си стъпва на глобалния пазар, целта ни е с AYO да достигнем доколкото е възможно повече хора във всяка една точка по света. Що се отнася до мен, в професионален план се целя да натрупам опит в различните фази на ръководене на компания, който впоследствие да предам на зараждащи се предприемачи и предприемчиви хора. В недалечно бъдеще бих искал да се занимавам повече със социални и благотворителни начинания. В личен план си представям голямо семейство и повече свободно време, което да прекарваме заедно сред природата.“

На Novalogy им предстои да завършат разработката на AYO и да представят продукта си официално на световния пазар. В момента усилено търсят потенциални партньори и дистрибутори, които да им помогнат с достигането и представянето на AYO в колкото е възможно повече нови държави. Нека заедно да разпространим тази гениална, светла и ободряваща българо-сръбска идея. Признавам си, усмихвам се широко само при мисълта за повече бодри и тонизирани хора около мен и навред.